
Declarație  privind
suspendarea  dreptului  de
emisie  a  șase  posturi  de
televiziune
Извините, этот техт доступен только в “Румынский”. For the
sake of viewer convenience, the content is shown below in the
alternative language. You may click the link to switch the
active language.

DECLARAȚIE
privind suspendarea dreptului de emisie a șase posturi de

televiziune
20 decembrie 2022

Solicităm ca toate circumstanțele de fapt și argumentele care
au stat la baza deciziei CSE să fie comunicate public și
îndemnăm autoritățile să ia de îndată toate măsurile permise
de lege pentru a preveni legitimarea războiului din Ucraina și
a combate concentrarea controlului asupra media.

https://old.promolex.md/23075-declaratie-privind-suspendarea-dreptului-de-emisie-a-sase-posturi-de-televiziune/?lang=ru
https://old.promolex.md/23075-declaratie-privind-suspendarea-dreptului-de-emisie-a-sase-posturi-de-televiziune/?lang=ru
https://old.promolex.md/23075-declaratie-privind-suspendarea-dreptului-de-emisie-a-sase-posturi-de-televiziune/?lang=ru
https://old.promolex.md/23075-declaratie-privind-suspendarea-dreptului-de-emisie-a-sase-posturi-de-televiziune/?lang=ru
https://old.promolex.md/23075-declaratie-privind-suspendarea-dreptului-de-emisie-a-sase-posturi-de-televiziune/?print=pdf&lang=ro


La 24 februarie 2022, Parlamentul a declarat stare de urgență
în  Republica  Moldova  pentru  o  perioadă  de  60  de  zile  în
legătură cu războiul din Ucraina. Aceasta a fost prelungită de
cinci ori, ultima dată la 1 decembrie 2022. Prelungirea stării
de urgență este determinată de amenințările pentru securitatea
națională  generate  de  războiul  din  Ucraina,  asigurarea
aprovizionării cu resurse energetice și gestionarea fluxului
de refugiați. În perioada stării de urgență, Comisia pentru
Situații Excepționale (CSE) poate adopta deciziile care se
impun, chiar dacă acestea excedă cadrul legal.

La 16 decembrie 2022, CSE a decis suspendarea pe perioada
stării de urgență a licențelor de emisie a șase posturi de
televiziune  „pentru  lipsa  unei  informării  corecte  în
reflectarea evenimentelor naționale, dar și a războiului din
Ucraina”. Acestea sunt Primul în Moldova, RTR-Moldova, Accent
TV,  NTV  Moldova,  TV6  și  Orhei  TV.  Autoritățile  susțin  că
acestea sunt afiliate lui Ilan Șor, chiar dacă oficial acesta
nu le controlează. CSE a motivat decizia „prin necesitatea
protejării  spațiului  informațional  național  și  prevenirii
riscului de dezinformare …, având la bază lista persoanelor
fizice  și  juridice  supuse  sancțiunilor  internaționale  …,
precum și multiplele constatări din rapoartele de monitorizare
ale  Consiliului  Audiovizualului  privind  încălcările  Codului
Serviciilor Media Audiovizuale al Republicii Moldova”. Decizia
CSE a fost luată prin derogare de la art. 84 alin.10 din Codul
Serviciilor Media Audiovizuale, care prevede că suspendarea
licenţei de emisie se aplică doar după ce au fost aplicate
alte sancţiuni și abaterile s-au repetat, și de la capitolul
XXII3  din  Codul  de  procedură  civilă,  care  prevede  că
suspendarea  licențelor  o  face  instanța  de  judecată.

Suspendarea licenței de emisie este o ingerință serioasă în
dreptul  la  libertatea  de  exprimare.  Totuși,  libertatea  de
exprimare poate fi limitată dacă restrângerea se bazează pe
motive convingătoare. Cauza NIT S.R.L. c. Moldovei se referă
la retragerea licenței de emisiei a unui canal TV important,



însă Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CtEDO) nu a găsit
o încălcare a libertății de exprimare în acel caz.

Retragerea licenței de emisie a fost dispusă pentru propagandă
politică crasă, după aplicarea altor sancțiuni pentru abateri
similare. În cazul celor șase televiziuni nu este vorba de
lipsirea de dreptul de a difuza, ci de suspendarea acestui
drept pentru perioada stării de urgență, adică este vorba de o
sancțiune mai blândă. Mai mult, sancțiunea a fost aplicată în
contextul  dezinformării  promovate  de  Rusia  în  legătură  cu
agresiunea  sa  împotriva  Ucrainei.  Pe  16  decembrie  2022,
Consiliul  Uniunii  Europene  a  adoptat  al  9-lea  pachet  de
sancțiuni împotriva Federației Ruse, care include interzicerea
a patru canale TV ruse: NTV/NTV Mir, Rossiya 1, REN TV si
Pervyi Kanal.

Consiliul UE a invocat că această măsură este necesară pentru
„a contracara campania internațională sistematică a Federației
Ruse de dezinformare și de manipulare a informațiilor, care
are  ca  scop  destabilizarea  țărilor  învecinate,  a  UE  și  a
statelor sale membre”. Potrivit Consiliului UE, „aceste canale
se  află  sub  controlul  permanent,  direct  sau  indirect,  al
conducerii Federației Ruse și au fost utilizate de aceasta
pentru acțiunile sale continue și concertate de dezinformare
și propagandă de război, care legitimează agresiunea Rusiei și
subminează sprijinul pentru Ucraina.”.

Conform  deciziilor  Consiliului  Audiovizualului  pe  parcursul
acestui an, au fost aplicate următoarele sancțiuni celor șase
posturi TV suspendate: NTV Moldova – 22 de sancțiuni, Primul
în Moldova – 17 sancțiuni, RTR-Moldova – 14 sancțiuni, Orhei
TV  –  13  sancțiuni,  TV6  –  13  sancțiuni,  Accent  TV  –  5
sancțiuni. Pe de altă parte, unele din posturile TV interzise
în Uniunea Europeană continuă să fie difuzate pe teritoriul
Republicii Moldova. Mai mult, nu este clară dacă există probe
care ar confirma controlul celor șase posturi de către Ilan
Șor, deoarece controlarea de către o persoană a unui număr
atât de mare de canale TV este interzisă prin lege.



Semnatarii acestei declarații recunosc necesitatea urgentă de
combatere a dezinformării prin mass-media. Asemenea acțiuni
trebuie să fie bazate pe argumente deosebit de convingătoare,
multe dintre care, din câte se pare, nu au fost comunicate
public.  De  asemenea,  autoritățile  trebuie  să  acționeze  la
timp, cu consistență maximă și cu respectarea angajamentelor
în calitate de candidat la integrarea în Uniunea Europeană.

Pentru  a  preveni  interpretările  tendențioase,  dar  și
interpretarea  extensivă  a  acestui  precedent  în  viitor,
organizațiile semnatare solicită ca toate circumstanțele de
fapt și argumentele concrete care au stat la baza deciziei CSE
de  a  suspenda  dreptul  de  emisie  a  celor  șase  posturi  de
televiziune să fie comunicate public. De asemenea, îndemnăm
autoritățile să ia de îndată toate măsurile care se impun
pentru  a  preveni  legitimarea  războiului  din  Ucraina  și  a
combate concentrarea controlului asupra media.

SEMNATARI:

Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM)1.
Amnesty International Moldova2.
Asociația Promo-LEX3.
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)4.

Lista semnatarilor rămâne deschisă


